Dziwnie wysoki rachunek za prąd w firmie często jest zwiastunem pewnych nieprawidłowości. Nawet w dobie drożejących rachunków za energię elektryczną. Co może być jego przyczyną i jak sobie radzić z wysokimi kwotami prądu? W artykule odpowiadamy na te pytania.
Czego dowiesz się z artykułu?
Wysokie rachunki za prąd, jak sprawdzić ich przyczynę? Coraz częściej napotykanym problemem wśród przedsiębiorców są wysokie ceny prądu i co za tym idzie, rachunków za energię elektryczną.
Jeżeli wysokość Twojego rachunku znacznie odbiega od wysokości rachunków z poprzednich miesięcy, koniecznie sprawdź przyczynę. Najprawdopodobniej jest to spowodowane jakimś błędem.
Obecnie coraz częściej można napotkać takie nieprawidłowości. Dlatego należy być czujnym i w razie potrzeby interweniować.
W pierwszej kolejności zweryfikuj ceny na swoim rachunku za energię. Jest on podzielony na opłaty dystrybucyjne, sprzedażowe i dodatkowe. W takich przypadku warto dowiedzieć się, czym jest opłata mocowa, a także zwolnienie z opłaty handlowej. Czy fraza prąd za darmo ma realne uzasadnienie?
Przyczyn nagłego wzrostu cen energii może być wiele. Dziś wymieniamy kilka z nich:
Aby zweryfikować, czy licznik działa odpowiednio, należy skontrolować wielkość zużycia, którą podaje jednego dnia i powtórzyć zabieg kolejnego dnia o tej samej porze. Dzięki temu zweryfikujesz rzeczywiste zużycie prądu na dobę.
Jeśli jednak wyniki będą nieproporcjonalne do faktycznie zużywanego prądu, oznacza to, że Twój licznik jest zepsuty. Wówczas należy zgłosić usterkę do przedsiębiorstwa energetycznego. Przeczytaj więcej na temat tego, co może spowodować awaria licznika prądu.
Takie sytuacje coraz częściej się zdarzają. W przypadku, kiedy przeprowadzane są zmiany systemowe konkretnego operatora, dochodzi do pomyłek. Jeżeli doświadczyłeś/ doświadczyłaś takiej sytuacji, jak najszybciej zgłoś ją. Instytucja powinna bez żadnego problemu zweryfikować błąd i zwrócić Ci koszty.
Zastanawiałaś/zastanawiałeś się, ile prądu zużywasz w swojej firmie? Często się zdarza, że dziwnie wysoki rachunek za prąd uwarunkowany jest generowaniem wysokiego zużycia, na przykład przez jeden sprzęt. Aby to wychwycić, dobrze jest to monitorować. Do tego służy miernik poboru prądu (watomierz). Prąd za darmo to nie taka oczywista sprawa, nawet w przypadku fotowoltaiki.
Urządzenie podłącza się do gniazdka, a także do odbiornika, który chce się monitorować. Watomierz ma wyświetlacz LCD. Z niego można odczytać ilość zużytej energii i jej koszt. Jeżeli co miesiąc będziesz spisywać pomiary, zyskasz punkt odniesienia, na bazie którego będziesz mieć możliwość wysnuć wnioski i wdrożyć odpowiednie działania.
Sytuacja polskiej energetyki, w większości opartej na węglu jest trudna dla dostawców energii. Obecnie nie jedna firma energetyczna przez wysokie opłaty mierzy się z widmem bankructwa.
Jednym ze sposobów, dzięki któremu firmy dostają wsparcie, jest podniesienie cen opłat dodatkowych. Z jednej strony to deska ratunku dla dystrybutorów, a z drugiej strony obciążenie dla odbiorców energii. Poniżej przedstawiamy dwie konkretne opłaty, których wysokość w pewnym stopniu jest zależna od sprzedawców energii.
Jest to opłata, która jest uwzględniana i doliczana do miesięcznego rachunku za energię elektryczną.
To koszt ponoszony za utrzymanie w stanie gotowości elektrowni i zdolności redukcji takiego parametru, jakim jest pobór prądu na wypadek ryzyka jej niedoboru w systemie elektroenergetycznym.
Wysokość opłaty zależy od rocznego zużycia energii elektrycznej, a także od stawki narzuconej przez dystrybutorów energii.
Jest to składnik taryfy sprzedawcy. Ta opłata służy pokryciu kosztów, które dotyczą sprzedaży, obsługi i rozliczenia energii elektrycznej przez sprzedawcę.
Wysokość opłaty handlowej zależy od długości cyklu rozliczeniowego.
Śledząc realia cenowe, zastanawiasz się, czy obniżka wysokości Twojego rachunki jest w ogóle możliwa i w jaki sposób go obniżyć? Jeśli tak, to podpowiadamy, że jest na to kilka skutecznych rozwiązań.
To bardzo prosty i szybki sposób na to, aby zredukować koszty energii. Takie działanie jest możliwe od 2007 roku dzięki zasadzie Third Party Access (TPA).
Z dniem obwiązywania zasady, infrastruktura sieciowa może być udostępniana przez operatora osobom trzecim. Dlatego sprzedawca może korzystać z sieci lokalnego dystrybutora energii, aby przesyłać energię do określonej lokalizacji.
Co za tym idzie, odbiorcy końcowi mogą wybrać oferty, które są dla nich najkorzystniejsze cenowo. Ale to nie jedyna zaleta. Obecnie zmiana sprzedawcy jest już możliwa całkowicie on-line. Wystarczy, że wypełnisz wniosek, a my dopełnimy formalności za Ciebie.
Zastanawiasz się, co możesz zyskać dzięki takiej zmianie?
Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości, zawsze możesz zadzwonić do naszych konsultantów pod nr.: 623 101 666. Odpowiedzą na każde pytanie związane z ofertami energii.
Dobrym sposobem na oszczędności jest również porównanie sposobów rozliczania fotowoltaiki, czyli net billing vs net metering lub zwolnienie z opłaty handlowej.
W sytuacji, kiedy podejrzewasz, że Twoje miesięczne rachunki za energię mogą być jeszcze wyższe, oraz wiesz, że ich wysokość znacznie odbiega od standardowej kwoty, zgodnie z zasadą konsumentów, masz prawo złożyć reklamację.
Dokładnie można o tym przeczytać w podstawie prawnej: §32 ust .4i 5, § 42 pkt 11,12,13 Rozporządzenia Ministra Energii z dnia 6 marca 2019 roku w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną.
W odpowiednio wypełnionym wniosku o reklamacje powinny się znaleźć Twoje dane takie jak: imię i nazwisko, numer i stan licznika, numer klienta, adres korespondencyjny, adres poboru energii, dane z faktury, powód reklamacji.
Wzór dokumentu jest ogólnodostępny w internecie. Reklamacja powinna zostać rozpatrzona w terminie 14 dni od złożenia wniosku. Oczywiście wypełnienie dokumentu nie zwalnia z obowiązku uregulowania opłaty z faktury. Jeżeli okaże się, że Twój rachunek bezpodstawnie został naliczony do takiej wysokości, otrzymasz zwrot gotówki na konto.
Wypełniony już dokument można wysłać internetowo, przez specjalny formularz zamieszczony na stronie Twojego operatora. Możesz to zrobić również za pośrednictwem tradycyjnej poczty. Adres, pod który można nadać dokument, umieszczony jest na stronie internetowej Twojego operatora.
To, o czym należy pamiętać, to fakt, że na początku roku 2023 miało miejsce zamrożenie cen prądu elektrycznego. Oznacza to, że odbiorcy energii, którzy nie przekroczą limitu zużycia 2000 kWh, będą rozliczani w stałej kwocie 785 zł netto.
Natomiast osoby, które przekroczą ten limit, będą rozliczane zgodnie ze stawkami, które zostały ustalone przez Urząd Regulacji Energetyki. W związku z tym trzeba się liczyć, że takie warunki mogą generować wysokie rachunki za prąd.
Poniżej dołączamy przykładowy wzór reklamacji w firmie Energa.
Krajowe zużycie energii elektrycznej z roku na rok maleje. W roku 2021 wynik ten wynosił: 174 402 GWh, a w 2022 roku 173,5 TWh.
Jednak w firmach w większości nadal takie zużycie jest uwarunkowane wzrostem liczby urządzeń, z których korzystasz. Biorąc pod uwagę roczne zużycie energii elektrycznej w Polsce, największe generują średnie i duże przedsiębiorstwa.
Jeżeli chcesz obniżyć pobór energii w swojej firmie, zwróć uwagę na “prądożerność” niektórych urządzeń. Ogranicz ich użytkowanie najbardziej, jak tylko możesz. Odłączaj je po zakończonej pracy.
Jeżeli zastanawiasz się, w jaki sposób szybko sprawdzić aktualne oferty energii elektrycznej dostępne na rynku, mamy dla Ciebie rozwiązanie. Skorzystaj z naszej porównywarki cen prądu i ciesz się różnorodnością ofert.
Rozliczenie za rachunek może przebiegać na podstawie rzeczywistego zużycia, lub w trybie prognoz. Mogą one być długoterminowe lub krótkoterminowe. Prognozy długoterminowe, czyli sześcio, lub nawet 12-miesięczne mogą nie być dla Ciebie korzystne.
Jeżeli zużycie prądu w Twojej firmie obecnie przekracza wyznaczone w ustawie rozporządzenie o mrożeniu cen energii, pomyśl o zmianie oferty i sposobie rozliczenia. W takim przypadku korzystniejszym rozwiązaniem będzie dla Ciebie prognozowane rozliczenie miesięczne.
Prognozy będą bardziej zbliżone do Twojego faktycznego zapotrzebowania energii, co wpłynie na zmianę kwoty rachunku i wyeliminowanie dodatkowych dopłat po zakończeniu okresu rozliczeniowego.
Redakcja Switch Energy to zespół zaangażowanych autorów, a także cenionych współpracowników. Naszym celem jest wspieranie czytelników w podejmowaniu racjonalnych decyzji dot. obniżenia cen energii elektrycznej. Regularnie dostarczamy rzetelnych, aktualnych treści dotyczących branży energetycznej i OZE.