Gdzie zgłosić brak prądu? Powodów awarii energetycznej może być wiele. Zanim zadzwonisz do swojego operatora, zastanów się, jaka jest przyczyna przerwy w dostawie. W artykule dokładnie opisujemy rekomendowany sposób postępowania w takiej sytuacji bez niepotrzebnych kar finansowych.
Czego dowiesz się z artykułu?
Pamiętasz ostatnią awarię prądu w swojej firmie? Odbiorcy energii elektrycznej często muszą się konfrontować z przerwami w dostawie prądu, nie znając przyczyny usterki. Bardzo ciężko jest wtedy podjąć racjonalną decyzję, zwłaszcza jeżeli ma się firmę produkcyjną, której przestój powoduje utratę środków finansowych.
Jednak nawet w takich sytuacjach należy pamiętać, że awaria energetyczna może być podyktowana różnymi kwestiami. Mogą one zależeć od Ciebie albo od Twojego dystrybutora. Gdzie zgłosić brak prądu i kiedy to zrobić? Na te pytania odpowiadamy w dalszej części artykułu.
Awaria wewnętrznej instalacji może być podyktowana usterką sieci zasilającej, ale też nieprawidłowością, która powstała w Twoim budynku. Musisz wiedzieć, że jako odbiorca energii ponosisz całkowitą odpowiedzialność za stan techniczny instalacji elektrycznej w swoim budynku i za jej wpływ na instalacje innych odbiorców, a także na sieć zasilającą.
Takie zasady widnieją w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 4.05.2007 r. w sprawie warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego § 2. pkt. 7.
Natomiast jeśli usterka pojawiła się w miejscu zacisków prądowych:
– na wyjściu od zabezpieczeń głównych w złączu w kierunku Twojej instalacji,
– w miejscu zacisków prądowych przewodów przy izolatorach stojaka dachowego lub konstrukcji wsporczej w ścianie budynku, na wyjściu w kierunku Twojej instalacji, konsekwencje awarii ponosi Twój dostawca energii.
Granice odpowiedzialności ustalone są w umowie o świadczenie usługi dystrybucji lub umowie kompleksowej z Operatorem Systemu Dystrybucyjnego.
Chcesz sprawdzić, jakie są ceny energii u innych firm sprzedażowych? Skorzystaj z porównywarki energii elektrycznej i obniż rachunki nawet o 40%.
Przyczyn braku prądu może być wiele. Ze strony dostawcy energii elektrycznej mogą to być: konserwacja sieci elektroenergetycznej lub przyłączenie nowo powstałej sieci.
Natomiast z Twojej strony przyczyną mogą być: zbyt duża ilość podłączonych urządzeń do sieci lub przepalona żarówka. Takie elementy mogą spowodować przeciążenie instalacji elektrycznej w Twojej firmie. Rezultatem takich wydarzeń jest automatyczne odłączenie się bezpieczników, które powoduje brak zasilania
W przypadku pierwszej sytuacji należy zadzwonić na infolinię i zgłosić usterkę. W przypadku awarii bezpieczników trzeba jak najszybciej ponownie je włączyć lub w razie potrzeby wezwać specjalistę, aby zrobił przegląd całej instalacji.
Chcesz zadbać o bezpieczeństwo energetyczne swojej firmy? Skorzystaj z porównywarki cen prądu i płać mniej za miesięczne rachunki. Dzięki takiemu narzędziu porównasz firmy dystrybucyjne i znajdziesz najbardziej odpowiednią.
Jeżeli usterka leży po stronie instalacji elektrycznej w Twoim budynku, zostanie naprawiona, jeśli tylko wezwiesz specjalistę.
W przypadku usterki, która wyniknęła ze strony Twojego Operatora Systemu Dystrybucyjnego, zgodnie z Dz. U. Nr 93, poz. 623 z późniejszymi zmianami, dopuszczalny czas nieplanowanej przerwy w dostawie prądu, nie może przekroczyć 24 godzin. Natomiast w ciągu roku łączny czas trwania wyżej wymienionych przerw nie może być większy, niż 48 godzin.
Jeśli jednak te warunki zostaną przekroczone przez operatora, będzie Ci przysługiwać specjalna bonifikata. Jej wysokość jest przyznawana zgodnie z zasadami określonymi przez Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 04.05.2007 r.
Myślisz o tym, aby zmniejszyć ilość zużywanej energii elektrycznej? W tym artykule przeczytasz więcej na ten temat: Efektywność energetyczna – jak dzięki niej zaoszczędzić w firmie?
Jeżeli masz wątpliwość dot. tego kiedy dokonać zgłoszenia awarii, za chwilę opiszemy dokładne zasady, zgodnie z którymi warto postępować.
Jeżeli już zweryfikowałeś/zweryfikowałaś, że usterka nie leży po Twojej stronie, zauważysz uszkodzenia linii elektroenergetycznych lub to, że w całej Twojej okolicy nie ma prądu, zareaguj. Takiej interwencji możesz również dokonać, jeśli w Twoim budynku wymieniany był bezpiecznik przelicznikowy, albo gdy zauważysz uszkodzenie wejść do energetycznych obiektów.
Jeżeli masz przerwę w dostawie energii elektrycznej, zgłoś ją. Zadzwoń pod bezpłatny numer do energetyki: 991. Infolinia jest czynna 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. W sytuacji usterki możesz również skontaktować się ze swoim operatorem, aby zasięgnąć informacji u źródła.
W przypadku większej ilości pytań, w sprawie awarii możesz spróbować się skontaktować ze swoim operatorem. Poniżej umieszczamy najważniejsze numery kontaktowe:
Nazwa operatora: | Numer kontaktowy: |
Energa kontakt awaria | 58 767 43 50 lub 801 404 404 |
Tauron kontakt awaria | 32 303 0 991 |
PGE kontakt awaria | 22 340 41 00 |
Enea kontakt awaria | 611 111 111 |
Jeżeli zdecydujesz się na zgłoszenie braku prądu, a podczas interwencji pogotowie elektryczne określi, że usterka dotyczy instalacji energetycznej w Twoim budynku, możesz zapłacić karę. Sam przyjazd służby kontrolującej i naprawiającej infrastrukturę elektryczną jest dodatkowym zleceniem, które jest darmowe.
Natomiast cena, którą można ponieść w wyżej wymienionych okolicznościach, dotyczy pracy elektryków.
Redakcja Switch Energy to zespół zaangażowanych autorów, a także cenionych współpracowników. Naszym celem jest wspieranie czytelników w podejmowaniu racjonalnych decyzji dot. obniżenia cen energii elektrycznej. Regularnie dostarczamy rzetelnych, aktualnych treści dotyczących branży energetycznej i OZE.